Till [2026-04-14] Trygghetssatsningen startsida
Nyhet


Trygghetssatsningen

I alltför många år har kommuninvånarna i Sigtuna kommun känt sig otrygga. Men istället för att genomföra rejäla satsningar på det brotssförebyggande arbetet har den moderatledda kommunledningen istället låtit pengarna rinna iväg på konsulter och dyra prestigeprojekt.

Idag uppger 30 % av kommuninvånarna att de känner sig otrygga om kvällarna. Samtidigt utmärker sig Sigtuna kommun som den inom Stockholms län där flest invånare uppger att de under de senaste tolv månaderna utsatts för fysiskt våld som orsakat smärta.

Vi socialdemokrater vill vi ta itu med problemen på riktigt. Vi vet att trygghet inte skapas genom enstaka åtgärder eller kortsiktiga lösningar. Det kräver både ökad närvaro och ett starkt förebyggande arbete.

Därför skickade vårt oppositionsråd Marie Axelsson (S) i mars in ett brev till rikspolischefen Petra Lundh med en mötesförfrågan för att diskutera hur kommunen och polisen kan fördjupa sin samverkan, bland annat genom att se över möjligheten om att Sigtuna ska bli ett eget lokalpolisområde och öppna en polisstation i Märsta.

Vi vet att trygghet skapas långt innan brott begås. Därför vill vi också göra stora investeringar i det brottsförebyggande arbetet Skolan ska vara en trygg plats med tillräckliga resurser, fler kuratorer och ett starkare uppsökande arbete inom ramen för kommunens aktivitetsansvar bör genomföras för att fånga upp unga i riskzonen i tid.

Samtidigt måste vi skapa tryggare miljöer i hela kommunen. Det handlar om bättre belysning, säkrare offentliga platser och fler trygghetskameror där behov finns. Den fysiska miljön spelar en avgörande roll för hur tryggt ett område upplevs.

Sigtuna kommun har under flera år präglats av otrygghet. Därför vill vi Socialdemokrater ta kommunen framåt. Med en politik som både förebygger brott och skapar närvaro där den behövs kan vi återupprätta tryggheten. Sigtuna förtjänar ett parti som tar otryggheten på allvar och som agerar därefter.