Till [2026-05-13] Sigtuna kommun behöver en arbetsmarknadsoffensiv startsida
Nyhet


Sigtuna kommun behöver en arbetsmarknadsoffensiv

Vi går till val på en arbetsmarknadsoffensiv som går ut på att göra det som Moderaterna har misslyckats med, att minska arbetslösheten i kommunen. Vi vill:
1. införa en sommarjobbsgaranti för alla elever på gymnasiet utan betygskrav

2. Införa komvux i egen regi så att man kan bygga ut verksamheten efter behov 3. Upprätta ett kommunalt arbetsmarknadscenter som aktivt matchar och rustar arbetssökande gentemot arbetsmarknadens behov.

I årsredovisningen för utbildningsnämnden, som ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, framgår ett tydligt mönster. Den moderatledda
kommunledningen sätter låga mål och när man missar dessa säger man att de “delvis är uppnådda”. Sanningen är snarare att man misslyckats med
arbetsmarknadspolitiken.

Sigtuna kommun hade i april den tredje högsta arbetslösheten i länet på 8,8%.
Detsamma gäller ungdomsarbetslösheten som med sina 8% också är högre än
genomsnittet i Stockholms län. Samtidigt är långtidsarbetslösheten fortfarande på alldeles för höga nivåer.

Här presenterar den styrande majoriteten med Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Samling för Sigtuna inga lösningar på problemen. Inom utbildningsnämnden sätter man istället så låga mål som möjligt för att slippa berätta för kommuninvånarna att man har misslyckats med arbetsmarknadspolitiken, särskilt för kommunens ungdomar.

Några exempel från 2025 i kategorin är “elever i åk 9 som är behöriga till
yrkesprogram”, där målet var 85% men resultatet blev 80%. För ”gymnasieelever
med examen inom 3 år” var målet 70%, resultatet blev 66%.
Det enda måttet i detta avsnitt av redovisningen där man uppnår målen är:
“Kursdeltagare i komvux som har avslutats med godkända betyg” och det är positivt.

Men här kan man fråga sig hur många som ens hade behövt gå på komvux om de hade gått i en välfinansierad grund- och gymnasieskola. Om Sigtuna kommun istället hade styrts med vår politik hade utbildningsnämnden kunnat satsa 31 miljoner kronor mer under den senaste fyra-års perioden. Med facit i hand kan vi se att de ledande partierna, Moderaterna och Sverigedemokraterna, har gett området för lite pengar för att uppnå flera av de mål som de själva satt upp. Man valde istället att lägga över 100 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på konsulter.

För lite pengar, för låga ambitioner och en årsredovisning där misslyckanden döps om till “delvis uppnådda mål”. Det är inte ledarskap. Det är att sänka ribban och ändå snubbla på den. Att Sigtuna kommun med en av Sveriges största arbetsplatser, Arlanda flygplats, har den tredje högsta arbetslösheten i länet är oacceptabelt. Vårtmål är att alla som kan jobba ska jobba - och då krävs det rätt förutsättningar!

Läs mer om vår arbetsmarknads offensiv här Länk till annan webbplats..

Marie Axelsson (S,) oppositionsråd
Emel Karakaya (S), 2:a vice ordförande i utbildningsnämnden
Elisabeth Sjöholm (S), ledamot utbildningsnämnden